Rzut okiem: Hassassin Bahram

Hassassin Bahram

Cześć! Po omówieniu Qapu Khalqi przyszedł czas na drugą armię sektorową Haqqislamu. Tekst o Bahramie przygotował dla was Metalslave. Czynny gracz turniejowy, mający na koncie między innymi zwycięstwo 4 sezonu Ligi Pomorskiej, a nadto organizator lokalnych turniejów w Chełmży.

Hassasin Bahram to haqqislamski odpowiednik Specnaz, czyli elitarna formacja do zadań specjalnych, wymagających bardziej finezji niż brutalnej siły. Wśród ich metod są takie elementy jak:

  • strach;
  • zaskoczenie;
  • bezwzględna skuteczność
  • niemalże fanatyczne oddanie Starcowi z Gór.

Taki jest właśnie klimat tej sektorówki – grając Bahramem, dostajemy do dyspozycji wyspecjalizowane jednostki, uznawane za jedne z najbardziej wrednych i skutecznych z dostępnych dla islamistów. Do tego w większości są one religijne.

A co tak naprawdę oferuje Bahram?

Względem doboru jednostek Bahram nie oferuje wcale tak wiele – co prawda możemy wybierać spośród kilku „średnich” oddziałów, ale mamy mocno ograniczony dostęp do ciężkiej lub taniej piechoty. Nie ma też TAG-ów. Zwiększona dostępność wybranych żołnierzy w żadnym stopniu nie rekompensuje tych braków – tylko sporadycznie jest sens to wykorzystać. Do tego dochodzi istotna cecha sektorówki – oddziały Bahramu zazwyczaj składają się z kilku jednostek o kosztach 20-30 pkt, przez co zawsze jest problem w odpowiednim rozdzieleniu modeli na grupy i zapewnieniu „stabilnej” ilości rozkazów. Ciężko też zapewnić odpowiednią kadrę specjalistów.

W końcu nadeszła trzecia edycja

W moim odczuciu Bahram najbardziej zyskał na zmianach pomiędzy edycjami – przykładowo podstawowy rozkazodawca, Ghulam, był w poprzedniej edycji uznawany za jeden z gorszych wyborów w segmencie lekkiej piechoty. Wystarczyła jednak zmiana zasad strzelb i Ghulam stał się jednym z lepszych.

Podobnych zmian jest więcej – zmiana reguł walki wręcz, polepszenie snajperek, inaczej działający dogged, obniżenie cen hakerów. W prostych słowach – to, co było ważnym elementem Bahramu, stało się lepsze lub po prostu przestało ciążyć.

Ok. Ale czy sektorówka ma jakieś zalety?

Oczywiście – linki. Jest to cecha niemal każdej sektorówki – w Bahramie jednak funkcja linku jest bardziej subtelna. Ten rodzaj formacji jest elementem, który uzupełnia podstawowe wady – pozwala oszczędzić kilka rozkazów, a podciągnięcie się wybranych żołnierzy stanowi remedium na mniejszą liczebność.

MuyMuyib to specjaliści od rozbiórek i fajerwerków, a jednocześnie najbardziej charakterystyczny link tej sektorówki. Uniwersalne uzbrojenie oraz pięcioosobowy skład sprawia, że dobrze sprawdzają się jako link naporowy. Najpierw atakują przeciwnika z wyrzutni rakiet, a gdy dojdą bliżej, to do głosu dochodzi spitfire. Jeśli w misji są scenariusze, to w linku może być doktor, a część modeli ma podręczne ładunki wybuchowe. Do tego można ustawiać miny. Istotną cechą jest dogged, przydatne przy ciężkiej wymianie ognia – zwłaszcza że link Muyibów często musi walczyć o środek stołu, a użycie dogged nie wyrzuca już z linku. Ogółem bardzo wszechstronna ekipa, a jej predyspozycje pozwalają z powodzeniem powalczyć na średnie i krótsze dystanse.

Zalety: uniwersalni, tani HRL, miny, dogged, pełny link, bogate uzbrojenie

Wady: dość drodzy – koszt pełnego linku to około 125 pkt, brak HMG, „mały zasięg HRL”

YasZ formacji Muyibów wywodzi się również jeden z dwóch bohaterów specjalnych dostępnych w Bahramie – Hussam Yasbir. Jest on specjalistą do walki wręcz, a także specjalistą do misji ITS. Może być wystawiony w dwóch wersjach – w pierwszej posiada Holo 1 i może się linkować z Muyibami, w drugiej posiada Holo 2 i może infiltrować, ale bez opcji dołączenia do macierzystej jednostki. W przeciwieństwie do żołnierzy tego regimentu nie ma dogged. W mojej opinii Yasbir dołączony do linku wnosi niewiele i dużo ciekawszy jest profil z Holo 2.

Govad (w momencie publikacji brak modeli) to nowość w sektorze, uzupełnienie braku dostępu do wizjerów multispektralnych oraz druga opcja na pięcioosobowy link, przez co są główną konkurencją dla Muyibów. Różnicą jest tu dostęp do uzbrojenia – Govadzi lubują się w zabawkach na daleki dystans, co lokuje ich bliżej wariantu defensywnego. Jako jedyni w armii sektorowej posiadają (podstawowy) sprzęt do zwalczania kamuflażów (w tym ODD/TO).

Ważną cechą jest zdolność Veteran 1, dzięki której Govadzi pozostają regularni po utracie porucznika. Umożliwia to funkcjonowanie linku w sytuacji braku dowódcy.

Zalety: broń długodystansowa, pełny link, MSV1, Veteran

Wady: koszt identyczny jak u Muyibów, tylko MSV1

GhuGhulam to podstawowa piechota Haqqislamu. W Bahramie można ich linkować, ale dostępność jest ograniczona do 4, przez co nie są tak popularnym wyborem. Ghulamowie mają dostęp do dobrego uzbrojenia (m.in. HMG czy wyrzutni pocisków) oraz do większości specjalistów, więc mogą budować bardzo uniwersalne linki. Do tego są tani punktowo.

Pomimo ograniczenia nadal są ciekawym wyborem – redukujemy koszt linku, a więc mamy więcej punktów na inne modele, a w dalszym ciągu gramy grupą, którą możemy podciągnąć specjalistę do celów misji lub ustawić z jej pomocą całkiem skuteczną obronę.

Poza opcją na budowanie linku, Ghulami stanowią mocne zaplecze armii pod kątem rozkazów, a także rekrutują spośród siebie różnych specjalistów czy nawet porucznika. Na szczególną uwagę zasługuje opcja medyka z umiejętnością doktor plus. Mamy 85% skuteczności na wyleczenie rannego żołnierza, zostawiając daleko w tyle lekarzy np. z PanOceanii.

Zalety: koszt, wysoki jak na LI wip, duża gama uzbrojenia, doktor plus

Wady: ograniczenie do 4, co nie pozwala nam na wystawienie pełnego linku z 5 żołnierzy (chyba że gramy na spec-opsów, wtedy taki link możemy zbudować)

LasLasiq jest jedną z najbardziej znanych jednostek Haqq`u – głównie z uwagi na profil snajpera, strzelającego amunicją viral (mocno skuteczną na polu bitwy). Profil ze zwykłym karabinem (i niezwykłą amunicją) dzięki zmianom edycji także zyskał na efektywności.

W Bahramie można linkować Lasiq, ale stosuje się to dość rzadko – są wolni i nie ma wśród nich specjalistów, więc zastosowanie takiej grupy zawęża się niemal do defensywy. Z jednej strony wystawienie dwóch Lasiq snajperów w linku mocno podnosi ich skuteczność w obronie, ale z drugiej często ogranicza to możliwość rozstawienia oraz użycia ich w turze aktywnej.

Zalety: niemal doskonały snajper, mimetyzm, climbing plus, 12 BS

Wady: ograniczenie do 4, wolny (4-2), brak specjalistów

AsaAsawira to jedyna opcja pochodząca z regimentu ciężkiej piechoty w Bahramie . Pancerz na poziomie 3 raczej nie zachwyca, mimo to dzięki regeneracji i sile fizycznej są dość żywotni. Pozostałe statystyki są ponadprzeciętne.

Ogółem nie jest to wybitny model, ale ma swoje zalety. Lekarz zdający stosowny test na 18 WIP? Wariant porucznika również ma swój sens.

Asawira daje nam także szansę na link, ale niestety żołnierz kosztuje około 50 pkt, więc zaledwie 3-osobowa formacja wykorzysta już połowę punktów w dość powszechnym formacie 300 punktów. Niemniej jednak przy większych grach to opcja warta rozważenia – link Asawirów jest żywotny, do tego można w nim zmieścić bardzo dobrego specjalistę.

Zalety: ciężka piechota, wytrzymałość, WIP 15, sztuki walk 2 poziomu

Wady: koszt, brak broni długodystansowych, ograniczenie do 4

Wsparcie, czyli co do linku.

NajInżynier Najjarun to model o statystykach Ghulama i oczywiście specjalista. Jednakże jest droższy od Doktora czy Ghulama FO, więc wykorzystywany głównie do naprawiania remów (pojazdów wsparcia).

Zalety: Inżynier

Wady: koszt, niskie zapotrzebowanie na inżynierów (trzeba było iść na medycynę;))

DayDaylami to pierwszy oddział bahramskich nieregularnych żołnierzy, w poprzedniej edycji najsłabsza jednostka Haqq. W nowej odsłonie reguł gry podbito im zdolności strzeleckie do 11 i lekko obniżono koszty, a także zreformowano uzbrojenie, dzięki czemu dostajemy do dyspozycji np. infiltrującego Daylami w jednorazowym kamuflażu ze strzelbą i panzerfaustem. Wprawdzie szansa na rozsądne ustawienie go jest przeciętna (najniższy poziom „zwiadu”), to jednak za 8 punktów potrafi się wielokrotnie spłacić, zwłaszcza jeśli ustrzeli coś ciężkiego. Jednocześnie wprowadzenie żetonów dowodzenia sprawia, że łatwiej znieść jego nieregularność. Daylami zdecydowali zyskali na tych zmianach.

Zalety: koszt, zwłaszcza tani panzerfaust

Wady: nieregularność

GhaDrugim z nieregularnych jest Muttawi’ah. Ci w przeciwieństwie do Daylami muszą dodatkowo napierać na linie rywala. Na szczęście posiadają zdolność dogged i są tani jak woda. Do dyspozycji mają chain’a lub w droższej wersji strzelbę abordażową. Dodatkowo dostają również E/Marat oraz bardzo wredną zabawkę o nazwie jammer, która umożliwia izolowanie przeciwnika w promieniu 8 cali. Muttawi’ah potrafią mocno napsuć krwi rywalowi i są jego zmorą na mocno zastawionych stołach, jednakże walcząc na mniej zagęszczonym polu bitwy, zostają szybko wyłączeni z rozgrywki.

Zalety: koszt, chain, jammer, WIP 15

Wady: nieregularność, napór za wszelką cenę

BarBarid to specjalista Bahramu. Może pełnić rolę obserwatora, hakera, a także obie je połączyć dla zwiększenia skuteczności. Jest to bardzo dobry kandydat na dowódcę armii, zwłaszcza że Bahram niejako zachęca do aktywnego wykorzystania porucznika.

Zalety: dobre przeszkolenie strzeleckie, zwiększone pola działania dzięki markerom, haker i obserwator w jednym

Wady: nie linkuje się

Far

Farzan to również typowy specjalista, przy czym ta jednostka oferuje nam kamuflaż i infiltrację, dzięki czemu wysuwa się na czoło jako pierwszy kandydat do robienia celów misji. Niestety jest on kilka cennych punktów droższy od zwiadowców z innych list armii (ogólna/Qapu Khalqi), nie posiada też żadnych dodatków w postaci min czy ładunków wybuchowych, więc jest uznawany za „zło konieczne”.

Farzan może zostać obserwatorem, ale za kilka punktów stanie się „zastępcą dowódcy” (dzięki zdolności Chain of Command). Posiadanie CoC umożliwia nam agresywniejsze działanie porucznikiem, na przykład wspomnianym Asawirą. Jednocześnie wymusza bardziej zachowawcze wykorzystanie infiltratora-specjalisty, co jest jednak sporym utrudnieniem.

Zalety: kamuflaż, infiltracja

Wady: stosunkowo drogi

RagRagik to jedyny skoczek w Bahramie. Nie jest najlepszy we wszechświecie, ale w dalszym ciągu pozostaje solidnym wyborem: posiada dogged, które pozwala podziałać nieco dłużej pomimo odniesionych ran. Niestety jako piechota ze średniego segmentu jest powolny.

Z uwagi na obniżenie kosztu bardzo ciekawą opcją stał się Ragik haker, dzięki czemu Bahram zyskał niedrogiego specjalistę o dużej mobilności i ponadprzeciętnym WIP. Pojawia się jednak problem, a mianowicie „jak wcisnąć dwóch Ragików w rozpiskę”.

Zalety: Dobre przeszkolenie do skoków, 15 WIP

Wady: powolny

FidFiday jest kwintesencją Bahramu. Bahram bez przynajmniej jednego Fidaya jest jakiś taki nie bahramowy. Ogółem dostajemy do dyspozycji jednostkę o niesamowitej zdolności infiltracji, mogącej dosłownie pojawić się w cieniu przeciwnika, by po chwili zwyczajnie wyłączyć go z gry.

Fiday może zdziałać naprawdę wiele – usunąć ze stołu kilku rozkazodawców, wyeliminować porucznika albo niewygodny model stanowiący największe zagrożenie dla pozostałych.

Zalety: Fiday

Wady: nie robi misji

HusHussein Al-Djabel to mocniejsza wersja Fiday’a. Lepiej wyposażony, lepiej wyszkolony, stanowiący jeszcze większe zagrożenie na tyłach sił rywala.

Zalety: Fiday

Wady: nie robi misji, z kosmitami zaczyna w imp-2

Podsumowując: Bahram nie jest prostą frakcją, gdyż posiada sporo wad i wymaga dobrego ogrania, aby grać na wyrównanym poziomie. Bardzo łatwo popełnić błąd, który spali szanse na zwycięstwo. Jest to też armia bardzo wrażliwa na niefart w kościach.

Jednocześnie prawie każda jednostka stanowi zagrożenie dla sił przeciwnika, więc spokojnie można walczyć do ostatniego modelu. No i całkiem nieźle wypada w defensywie. Przede wszystkim jednak Bahram jest dla graczy, którzy lubią działać kilkoma modelami jednocześnie, lubią nietypowe zagrania … i trochę lubią wyzwania.

Źródła: własne, infinitythegame.com. Zdjęcia są własnością Corvus Belli. 
Pobrano je ze strony producenta i dopasowano rozmiarami do bloga.
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s